Wie ben jij om te bepalen of je kind verdrietig mag zijn?
In de afgelopen weken kwam dit thema een
paar keer voorbij in mijn leven. Kinderen die verdrietig zijn of volop in hun
emoties zitten waarbij een volwassene dan bepaalt dat het nu wel klaar moet
zijn met het uiten van die emotie, en als het ware het gevoel ‘afkapt’.
Zo hoorde ik van een pedagogisch
medewerkster de uitspraak: “Ze mag wel even huilen na het brengmoment, dan
leggen we ook rustig uit hoe het allemaal zit. Vertellen dat papa of mama ze straks na
het boterhammen eten weer op komt halen. Maar als ze dan gaat spelen en daarna
dan weer begint met huilen dan moet het ook wel een keer klaar zijn hè…”
Waarop bij mij dus de vraag opkwam: ‘Wie
ben jij om te bepalen of een kind verdrietig mag zijn? En hoe lang dat mag
duren of wanneer het klaar moet zijn?” Die vraag stelde ik ook, het antwoord
erop was wat vertwijfeld, maar bleef toch bij het standpunt. Waarna we konden
concluderen dat we allebei anders naar de situatie keken. Ik maak het binnen
mijn eigen gastouderopvang ook weleens mee dat een kindje verdrietig is door
het afscheid nemen van mama of papa, of dat het er simpelweg niet zoveel zin in
heeft om op die dag bij mij te komen spelen. Mijn uitgangspunt is dan altijd om
ruimte te bieden aan die emoties, om het gevoel te benoemen. Soms om te kijken wat
er achter het verdriet zit, zoals dat het zo fijn was om in de vakantie veel
samen met papa en mama te doen en dat het jammer is dat ze nu weer moeten gaan
werken. Of als een kindje de emoties van de ouders spiegelt/overneemt, omdat die het juist lastig heeft of iets verdrietig vindt. Dan kan het voor een kindje helpend zijn om dit los van mekaar te zien.
Het emmertje leeggooien...
Volwassenen en het omgaan met emoties.
Bij volwassenen zie en hoor je vaak terug
dat het omgaan met emoties een lastig dingetje is. Het uiten van je gevoelens,
het doorvoelen en doorleven van het gevoel zodat je er geen last meer van hebt
en het zich niet ‘vastzet’ in je lichaam is voor veel volwassenen een ‘work-in-progress’. Dat niet altijd even merkbaar is maar vaak de
kop opsteekt op het moment dat er iets speelt in ons leven. Denk maar eens na
over jezelf en de volwassenen in je omgeving. Hoe worden emoties geuit? En op welke momenten gebeurd dit? Of
worden ze juist opgekropt? Misschien ken je wel voorbeelden van mensen die
lichamelijke klachten of pijn hebben doordat ze niet uit de voeten kunnen met
hun gevoelens.
Kinderen begeleiden bij het omgaan met emoties.
Zou het niet ontzettend fijn zijn als we
dat onze kinderen kunnen besparen? Als zij leren dat het heel gezond is om hun
emoties te uiten, om daarmee om te kunnen gaan, om te ervaren dat de emotie
zakt als je hem mag doorvoelen? Die basis wordt al in de vroege kinderjaren
gelegd!
Het is heel helpend om je kind te
begeleiden tijdens het omgaan met de gevoelens die het heeft. Zodat ze er niet
door beangstigd raken en het een normaal onderdeel van hun leven is. Dit geldt
overigens niet alleen voor de peuterleeftijd, maar start al als je kind nog een
baby’tje is en zal tijdens de hele opvoeding een rol blijven spelen.
Vindt jij het lastig om om te gaan met de emoties van je kind?
Of leer je graag hoe je
je kind hierbij kan helpen?